Samuel Arpáš získal s projektom HERBOVKA 1. miesto v súťaži Startup Weekend Žilina

Inšpiratívny príbeh: Samuel Arpáš získal s projektom HERBOVKA 1. miesto v súťaži Startup Weekend Žilina. Ľuďom tak pomáha so starostlivosťou o nevyužité záhrady a pôdu.

Máte predchádzajúce skúsenosti so startupom a podnikaním?

Naše skúsenosti s podnikaním boli minimálne a všetko sa v podstate učíme za pochodu, takže od teórie k praxi nemáme ozaj veľmi ďaleko. Postupne prechádzame etapami ako prieskum trhu, market fit alebo predaj zákazníkovi.
V projekte Herbovka išlo o myšlienku prepájania ľudí, ktorí vlastnia pôdu (ale nedokážu alebo nechcú ju obrábať) s tými, ktorí pôdu nevlastnia, ale mali by záujem venovať sa „záhradkárčeniu” , a teda prenajímať si ju. Filozofiou je obnova resp. udržiavanie zanedbaných záhrad a pozemkov. To sa snažíme dosiahnuť aj takýmto spôsobom. Naším cieľom je win-win situácia, kde benefitujú obe strany. Jedna vďaka zníženiu záťaže a druhá s vlastnej čerstvej zeleniny a relaxu od mesta.

Čo vás inšpirovalo?

Inšpiráciou nám bolo domáce prostredie. Všetci sa totiž staráme o relatívne väčšie záhrady, a nie vždy je to len o prechádzke “ružovým sadom”, najmä, keď človek chodí do školy. Z toho sme usúdili, že ak sme sa našli náhodne traja mladí s takýmto problémom, zrejme sa nájdu aj ďalší obzvlášť starší alebo zdravotne znevýhodnení. Od toho momentu sme sa začali pýtať, ako by sa táto situácia dala riešiť nielen na lokálnej úrovni.

Ako sa rozvíjal váš nápad v prostredí UNIZA – cesta od myšlienky k startupu?

Spôsob riešenia sa kreoval popri škole. Navrhnúť postup nám trvalo relatívne dlhú dobu (2 mesiace). Veľmi nás v tomto posunul dopredu Startupweekend v Žiline organizovaný inovačným centrom Inovia, o ktorom sme sa dozvedeli od našich vyučujúcich.

Ako ste dali dokopy tím, s ktorým na HERBOVKE spolupracujete?

Sme študenti Strojníckej fakulty Žilinskej univerzity v Žiline, ktorí kvôli covidu o sebe nevedeli, aj keď študujeme rovnaký odbor na katedre konštruovania a častí strojov. Dokopy nás dal až predmet Povolanie podnikateľ. Jeho cieľom je študentov v jednotlivých tímoch previesť celým procesom od nápadu/myšlienky cez prieskum trhu až po samotnú realizáciu nápadu a to všetko za jeden semester – čo bola popri škole celkom výzva.

Koľko študentov sa zapojilo?

Náš tím pozostával prevažne zo študentov UNIZA (ja, Jano a Jozef zo SjF UNIZA a Kyryl z FRI), ale pomáhali nám aj Denisa s Natáliou zo Súkromnej školy umeleckého priemyslu Hodruša Hámre, teraz už úspešne prijaté “Unizáčky”, ktoré robili prieskum trhu a starali sa o grafickú stránku. S webom nám zase pomáhal Juraj Cvaniga, ktorý sa k nám pridal v rámci Startupweekendu.

Na súťaži Startup Weekend ste získali okrem výhry kvantum podnetov…

Na evente ako je Startupweekend sa človek ozaj nemá čas nudiť. Počas víkendu sme zistili, že sa topíme v prekážkach, ktoré treba odstrániť, preto aby projekt fungoval. Odniesli sme si však aj nádej a mnoho tipov na fungovanie projektu. To nám dodalo motiváciu pokračovať v našej ceste ďalej.

Čo nové sa udialo odkedy ste získali 1. miesto v súťaži?

S výhrou na SW Žilina boli spojené konzultácie na rôzne témy, ako posúvať našu myšlienku ďalej. Taktiež sme dostali ponuku na novovznikajúci startupový akcelerátor od Inovie. Je vedený prostredníctvom osobných a online konzultácii, a vie sa značne prispôsobiť potrebám konkrétneho startupu, čo pre nás ako začiatočníkov bolo viac než potrebné. Počas konzultácii sme sa zoznámili s rôznymi modelmi, ako vykonávať jednotlivé krôčiky vpred. Taktiež nás značne posunul brainstorming s naším mentorom Michalom Jiráskom. Niekedy informácii bolo toľko, že sme museli ich prioritizovať, podľa aktuálnej situácie.

Čo ste museli konkrétne riešiť, aby ste posunuli projekt vpred?

Najťažšia fáza začína po zadefinovaní myšlienky, lebo človek ju musí nejako napasovať do praxe, čo je nie vždy priamočiare. Pre nás to znamenalo nájsť cestu, ako právne ošetriť všetky aspekty takéhoto modelu. Naša myšlienka čiastočne evokuje fungovanie štandardných realitných kancelárií, avšak naše vzory zmlúv sú minimálne o tretinu dlhšie, nakoľko musia obsahovať všetky parametre konkrétnej záhrady a požiadavky ako majiteľa, tak aj nájomcu. Chceme celý postup automatizovať, aby sa byrokratická záťaž presnula zo zákazníka na nás a tým sa celý proces pre neho zjednodušil.

Najväčším zážitkom a zlomovým bodom bol pre nás Startup Weekend. Nebyť tejto akcie, zostal by celý nápad na USB, len ako semestrálka do školy.

Ktorú otázku ste sa najčastejšie kládli?

Všetko stojí a padá na otázke “Ako?”. Toto jednoduché slovíčko núti človeka premýšľať a hľadať riešenia. Aj keď je veľa z nápadov je nepoužiteľných, nájdu sa aj také, ktoré môžete aplikovať, alebo sa k ním časom vrátite.

Koľko času vám projekt zaberie? Ako to „dávate“ popri škole?

Začať nejaký projekt je vždy časovo veľmi náročné a obzvlášť popri iných povinnostiach. Ja osobne som mal problém stíhať praxovať, nakoľko veľa času som venoval škole a pri Herbovke som “stratil” ďalších 20 a viac hodín týždenne.

Prečo by mal ísť študent do startup-u, zvlášť ak vyjde len 1 z 10-tich? Vaše odporúčania, prečo to skúsiť?

Áno, štatistika je voči startupistom nemilosrdná a vždy je ľahšie povedať si nie. Celý proces je doslova ako horská dráha. Slabé chvíle sú preto veľmi časté a niekedy Vám nepomôže ani presvedčenie resp. vášeň. Nám však vždy morálne veľmi pomohlo, keď sa nad naším nápadom pozastavil, pre nás niekto nový a neznámy, a bol ochotný nám nezištne pomôcť, podeliť sa o svoje skúsenosti, tipy či nové kontakty. Rozhodne by som odporučil každému si to aspoň raz skúsiť, aby zistil, či je cesta startupistu pre neho to pravé. Obzvlášť, keď tú možnosť UNIZA s Inoviou ponúka.

Čo pozitívne vám konkrétne UNIZA priniesla do života?

Okrem nových kontaktov a kamarátstiev, nás prekvapilo solídne prepojenie univerzity na široké spektrum firiem a ľudí z praxe, ktoré sa pevne verím bude aj naďalej rozrastať a upevňovať.

Vaše najbližšie plány, profesijné, študijné, osobné…?

Prioritou je doštudovať. Dúfame, že si popri tom nájdeme dostatok času na to, aby mohla Herborka ďalej napredovať a nájsť si svojich spokojných zákazníkov.

Pridaj sa k nám a študuj výzvy...