Zuzana Hrnková

Z marketingovej stážistky prezidentkou v letectve: „Verte si, ale zostaňte pokorní“

Zuzana Hrnková, absolventka Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov (FPEDAS) na UNIZA a prvá študentka fakulty PEDAS UNIZA na prestížnej Ecole Nationale de l’Aviation Civile (ENAC), je dnes jednou z najvplyvnejších žien v letectve. Po viac ako 30 rokoch skúseností v leteckom priemysle a práci na inováciách v interiéroch lietadiel, sa jej podarilo nielen posunúť svoju kariéru, ale aj vytrvalo meniť tvár tohto technicky náročného a tradične mužského odvetvia. Zuzana začínala ako stážistka v Airbuse, kde sa postupne prepracovala na líderskú pozíciu a stala sa súčasťou tímu, ktorý pracoval na dizajne Airbusu A350, od projektu na papieri až po uvedenie do prevádzky. V rozhovore zdieľa, ako ju detská vášeň pre letectvo, podporená časom stráveným v aeroklube, viedla k jej kariére v tomto dynamickom odvetví. Dnes – Vice President Marketing v ATR, sa podieľa na inováciách, ktoré sú kľúčové pre udržateľný rozvoj regionálnych lietadiel a znižovanie emisií v letectve.

Čo vás na letectve od začiatku tak chytilo? Bola to technika, cestovanie, alebo skôr fascinácia cestovaním a novými kultúrami?

Letectvo mam v génoch. Starý otec bol pilot, a aj jeden zo zakladateľov aeroklubu v Žiline a môj strýko ešte stále lieta. So sestrami sme trávili všetky víkendy v aeroklube ako plachtárky. PPL-ku som si spravila ešte na UNIZA (vtedy Vysoká škola dopravy a spojov). Takže, myslím že najskôr to bolo hobby (záľuba) a pocit slobody, keď som bola vo vzduchu…  Cestovanie a objavovanie nových kultúr prišlo, keď som začala pracovať v Airbuse.

Vám sa podarilo úspešne kreovať svoju kariéru cez rôzne typy pozícii. Každých 4-5 rokov ste v Airbuse-e „rástli“ vždy na inej pozícii…je to politika firmy (kreovať lídra napr.) alebo vlastný sebarozvoj a zmysel pre nové výzvy?

V Aibuse som začínala v 1994, to je viac ako 30 rokov. Myslím si, že v tom čase bola  zmena pozície  skôr mojou iniciatívou, no musela sa samozrejme vyskytnúť vhodná príležitosť a aj ja som sa cítila zrelá na novú výzvu. Vypracovanie sa do líderskej pozície bol postupný proces. Začala som brať stážistov, sprevádzať ich pri projektoch, aby priniesli výsledky. Veľmi rýchlo som sa stala zástupkyňou šéfa a vtedy som si uvedomila, že riadenie ľudí ma naozaj baví a mám pozitívny vplyv na ich prácu.

Spomeniete si na nejaký moment z vašich začiatkov v Airbus, keď ste si povedali: „Toto je presne to, čo chcem robiť”? Alebo iný, top moment/skúsenosť, ktorá vás posunula?

V Airbuse som začínala na marketingovom oddelení ako stážistka, a práve cez túto skúsenosť som si uvedomila, že marketing lietadiel je presne to, čo chcem robiť. Táto práca si vyžaduje technické vedomosti, ale zároveň aj kreativitu, schopnosť zjednodušiť komplexné témy, výborné komunikačné schopnosti a pochopenie potrieb klientov.

Ďalším zásadným momentom, ktorý ovplyvnil moju kariéru, boli interiéry lietadiel. Bola som jednou z troch ľudí, ktorí začali túto aktivitu v Airbuse v rámci marketingu. Náš malý tím sa postupne rozrástol na 20-členný, a ja som ho viedla od roku 2011 až do môjho odchodu do ATR. Interiéry lietadiel sa tiež stali mojou srdcovkou, ktorú rozvíjam aj v ATR.

Od roku 2015 pracuje v ATR ako Vice President Marketing. Keď ste začínali v letectve, bola to skôr mužská doména. Dnes sa v rámci diverzity odporúča, aby ženy tvorili aspoň 25 % nových prijatých zamestnancov. Ako ste túto zmenu vnímali a čo sa podľa vás v tomto smere za posledné roky naozaj zlepšilo?

Myslím, že najlepší príklad je, že prezidentka (CEO) ATR je žena.

ATR nedávnozískalo objednávku od Japan Airlines a získalo JCAB certifikáciu pre modely ATR 42 & 72-600. Čo pre ATR znamená tento úspech na japonskom trhu a aké sú špecifiká spolupráce s tak náročnými zákazníkmi, ako sú japonské aerolínie?

V Japonsku mame už 5 klientov a 20 ATR-iek v prevádzke. Sme na to veľmi hrdí. Je to pre nás potvrdenie, že naše lietadlo zodpovedá požiadavkám vysokej kvality.

Po toľkých rokoch skúseností v leteckom priemysle a pri práci na inováciách v interiéroch lietadiel, aké boli najväčšie výzvy, ktorým ste čelili pri navrhovaní riešení, ktoré splnili očakávania- zákazníkov/spoločnosti/firmy prípadne.

Myslím, že každý letecký inžinier snivá pracovať na dizajne úplne nového lietadla. A mne sa to podarilo. Pracovala som na dizajne Airbusu A350 od projektu na papieri až do uvedenia do prevádzky.

Ak by ste mali vybrať jednu inováciu v interiéroch lietadiel, ktorú považujete za prelomovú, čo by to bolo?

Integrácia kabíny, systémov a optimalizácia priestoru na A350, čo dramaticky zlepšilo komfort a zážitok pre cestujúcich, ale aj pracovne podmienky personálu na palube.

Pandémia mnohé veci v letectve zmenila – aké hlavné zmeny vnímate v oblasti marketingu a dizajnu lietadiel?

Z oblasti trhu a regionálneho letectva je viac dopytu na priame linky medzi menšími mestami, než sa spojiť cez väčšie letiska. Máme dopyt zo semi-privátnych spoločnosti (Part 135), ktoré si vyžadujú luxusnejšie zariadenia do 30 pasažierov.  Prevádzka ATR sa rozširuje zo základných služieb vo vzdialených oblastiach a prázdninových turistických destináciách na ostrovoch do trhov s vysokým výnosom s viactriednou kabínou alebo exkluzívnou business triedou. V reakcii na tieto požiadavky ATR vyvinulo radu HIGHLINE, ktorá ponúka luxusnejšie a prémiové interiéry.

Letecký priemysel čelí tlaku na znižovanie emisií a udržateľnosť. Ako ATR reaguje na tieto požiadavky a aké kroky podnikáte v oblasti ekologických inovácií?

ATR je turbovrtuľové lietadlo s technológiou a dizajnom, ktoré umožňuje veľmi nízku spotrebu paliva a tým pádom aj veľmi nízke emisie CO2  . Keď sa porovnávame s konkurenciou, mame o 30% nižšie emisie ako konkurenčný turboprop a 45% nižšie emisie ako regionálny jet. Letecké spoločnosti, ktoré prevádzkujú ATR, môžu miešať palivo na 50% so SAF (Udržateľné letecké palivo). Dokonca v roku 2022 sme preukázali, že môžeme lietať s udržateľným leteckým palivom na 100%, takže naša mašina je na to pripravená, lenže štandardizácia pre udržateľné palivá sa očakáva až v roku 2027. Takže ešte v tomto desaťročí znížime emisie ATR na 11g na pasažiera a kilometer. Pre ďalšie desaťročie študujeme hybridáciu motora, s cieľom znížiť tieto emisie o ďalších 20%. Tento projekt nesie názov EVO.

Digitálny marketing a nové technológie výrazne menia spôsob, akým letecké spoločnosti komunikujú s klientmi. Ako sa mení marketingová stratégia ATR v tomto smere?

Využili sme nové technológie a digitálny marketing na modernizáciu nášho štúdia pre klientov. Voláme ho Customer Experiance Studio, (CES).  V štúdiu máme niekoľko častí lietadla, kokpit, kabínu, motor, služby a servisy pre prevádzkovateľov, kabíny Highline, pričom každá z nich je vybavená kamerou a umožňuje klientom absolvovať úplnú prehliadku aj na diaľku. Nové technológie využívame na vývoj našich digitálnych nástrojov, ktoré  urýchľujú spracovanie dát a zefektívňujú analýzu pre našich klientov. Na marketingovom oddelení máme nielen leteckých inžinierov, ale aj dátových špecialistov, vedcov.

No pre nás je stále veľmi dôležitý priamy styk s klientami, či už v Toulouse alebo priamo v leteckých spoločnostiach. Samozrejme organizujeme aj regionálne konferencie na  rôzne témy a zúčastňujeme sa medzinárodných leteckých vystav (airshows).

Ako vnímate konkurenciu v segmente regionálnych lietadiel? Čo je podľa vás hlavná výhoda ATR oproti iným výrobcom?

Na svete je veľmi veľa oblastí, kde regionálne letectvo prakticky neexistuje. Východná Európa je toho príkladom. Viete, že ja sa dostanem z Toulouse rýchlejšie do Montrealu než do Bratislavy alebo Žiliny?

Výhodou turbovrtuľového lietadla sú nízke prevádzkové náklady. Lietadlo je ľahšie, jednoduchšie na údržbu, s malou spotrebou paliva a môže pristáť na menších letiskách s krátkou pristávacou drahou. Môže lietať tam, kde väčšie lietadla nemôžu pristáť. Tým, že ma menšiu kapacitu, zodpovedá trhom s nižšou prevádzkou. Môže vám to potvrdiť 200 leteckých spoločnosti vo viac ako stovke krajín na celom svete, čo prevádzkujú ATR- ky.

Aké nové projekty alebo inovácie v ATR momentálne pripravujete, ktoré by mohli formovať budúcnosť regionálneho letectva?

Už som spomínala projekt EVO, zlepšený motor s  hybridnou technológiou, ktorý môže ďalej znížiť spotrebu paliva, emisie a náklady na údržbu. Taktiež nové konfigurácie kabíny prinesú pasažierom lepší komfort a zážitok z cesty na palube. Zavádzame tiež Starlink, a taktiež funkcie pre cestujúcich so zníženou pohyblivosťou, zrakovým postihnutím a pasažierov  s načúvacími prístrojmi.

Kedy ste si naposledy povedali, že vaša práca v Airbuse a ATR mala skutočný vplyv nielen na váš profesijný rast, ale aj na širší spoločenský kontext?

Každý deň si to uvedomujem. Mam mladý tím, ktorým vytváram podmienky na ich rast a prenášam im skúsenosti. Keď predáme lietadlo klientom, ktorí ho prevádzkujú vo vzdialených oblastiach ako napríklad sever Kanady alebo na ostrovoch v Pacifiku, viem že sa tým podieľam na zlepšení životných podmienok komunít žijúcich v tých oblastiach. Vďaka ATR majú prístup k lekárom, môžu chodiť do školy, stretnúť sa s rodinou alebo môžu podnikať.  A pre iných, ktorí sa rozhodnú vymeniť regionálny jet za ATR, znížiť emisie.

Aký vplyv malo štúdium na UNIZA na vašu kariéru? Čo dodnes využívate, na čo najradšej spomínate…?

UNIZA mi dala správne technické vzdelanie, super základy, ktoré som mohla využiť pri ďalšom vzdelávaní na Ecole National d‘ Aviation Civile (ENAC) a pri získaní licencie privátneho pilota. Stále mám kontakt s mojimi bývalými profesormi, ktorí sú aj mojimi priateľmi. Pravidelne som brávala študentov z UNIZA na stáže, a niektorí z nich sa aj uchytili v Airbuse. Mala som veľké šťastie, že som mohl študovať na UNIZA.

Ako by ste opísali svoj manažérsky štýl? Čo je pre vás v tíme najdôležitejšie?

Môj manažérsky štýl je orientovaný na ľudí. Je pre mňa doležíte vytvoriť dôveryhodné prostredie, podmienky na rast a príležitosť pre každého vyjadriť sa. Mať rozmanitosť profilov, osobnosti a kultúr. Podporovať tímovú prácu. Pevne verím na kolektívnu inteligenciu. Som osoba, ktorá sa vie rýchlo rozhodnúť a prevziať zodpovednosť.

Ak by ste mali poradiť dnešným študentom UNIZA, ktorí chcú ísť podobnou cestou (kariéra v letectve), čo by ste im odkázali?

Využite akúkoľvek príležitosť učiť sa a aj predmety, ktoré vám nevoňajú. Čas vás dobehne a budete ich potrebovať. Verte vo svoje schopnosti, ale zostaňte pokorní!

Vážte si skúsených ľudí, počúvajte ich a pýtajte sa! Je dôležité poznať minulosť, aby si sa mohol lepšie premietnuť do budúcnosti. Učte sa jazyky a vyvíjajte si aj „soft skills“ ako komunikáciu, sociálnu inteligenciu, majte vášne a hobby.

Čo vás motivuje ísť stále dopredu, aj keď prídu ťažšie obdobia? Máte nejaké vlastné pravidlá alebo rituály, ktoré vám pomáhajú zostať pozitívna?

Šport, pobyt v prírode a rodina sú pre mňa potrebné na vyváženie stresu a odbúranie starostí. Som veľmi spoločenská osoba, ale z času na čas potrebujem byť sama so sebou. Takže jogu, dýchanie a meditáciu mam tiež na programe. Ako zostať pozitívna? Hľadám dobrú stránku a možnosť na poučenie, aj keď sa niečo nepodarí. Preniesť negatívne na pozitívne!

Čo ťa ešte môže zaujať

Pridaj sa k nám a študuj výzvy...